Faglig drypp

Terminologi for vansker med språk hos barn og unge

I konsensusrapporten Catalise foreslås termen språkforstyrrelser for barn som har vedvarende problemer med språket utover fire-femårsalder.

Les her for en kort gjennomgang av ny terminologi

Faglig drypp

Hva er utviklingsmessige språkforstyrrelser?

DLD er en frekvent lærevanske, samtidig som den fortsatt er ganske ukjent. Se konsensusrapporten Catalise for å lære mer.

Les her for en kort gjennomgang av hva DLD er

Faglig drypp

Kan man forutsi hvem som vil få utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)?

Det er vanskelig å predikere hvem som får DLD, spesielt hos de yngste barna. Økende alder og vansker med flere språklige områder er risikofaktorer, særlig vansker med språkforståelse. Innlegget er basert på konsensusrapporten Catalise.

Les her for en kort gjennomgang

Faglig drypp

Kartlegging: Språktreet

Skreddersydde tiltak krever systematisk kartlegging. Språktreet (forenklet av Law, 2000) kan være et nyttig verktøy for å få overblikk over barnets kommunikative/språklige styrker og svakheter.

Les her for en kort gjennomgang

Faglig drypp

Tidlig innsats: Språkkartlegging

Tidlig identifisering av språkforstyrrelser (DLD) forutsetter at det blir satt i gang kvalifiserte språkpedagogiske tiltak.

Les mer

Faglig drypp

Tips til evidensbasert innhold i språkgrupper

Hva gjør man egentlig i en språkgruppe, lurte jeg da jeg var fersk spesialpedagog. Her en noen tips til innhold i språkgrupper i barnehagen eller skolen. Les enda mer om dette på forskning.no her.

Tips til innhold i språkgrupper

Faglig drypp

Mer om språkgrupper

4-åringer med betraktelig svakere språkferdigheter enn jevnaldrende har ofte behov for systematiske- og målrettede språkpedagogisk opplegg, i tillegg til et godt allmennpedagogisk tilbud.

Les mer

Faglig drypp

Eksempel på helhetlige tiltak

Barn med DLD har behov for mer enn kun systematisk språkstimulering. Tenk helhetlig med tanke på at barnet skal leve med vansken. Da er det blant annet lurt at barnet blir kjent med kommunikasjonsstrategier hen kan bruke.

Les mer

Faglig drypp

Kontroversen rundt munnmotorisk trening og uttalevansker

Bruk av munnmotoriske øvelser eller hjelpemidler som fløyter og sugerør av ulik tykkelse for å forbedre uttale, er et kontroversielt tema blant logopeder.

Les mer

Faglig drypp

Minikids: Direkte stammetiltak for barnehagebarn (og yngre skolebarn)

Teksten i posten er hentet fra Utdanningsforskning.no: Stammebehandling av barnehagebarn - norske logopeders praksis

Les mer

Faglig drypp

Språklydvansker (uttalevansker): R-lyd

R-lyden er nok den språklyden logopeder blir spurt om oftest. Nå har vi endelig norske normer på når R-lyden er forventet å være tilegnet.

Les mer om R-lyd