Veiledning og foredrag
Faglig påfyll
Er du på jakt etter faglig påfyll om språk-,tale-, eller kommunikasjonsutfordringer hos barn? Språkfrø tilbyr foredrag og veiledning tilpasset fagpersoner, foreldre og andre interesserte som ønsker innsikt i hvordan man kan støtte barn med ulike språklige utfordringer.
Skreddersøm
Språkfrø sine foredrag er praktisk orienterte og tilpasses etter målgruppen. Språkfrø tar sikte på å gi konkrete verktøy og økt forståelse, slik at du kan gjøre en positiv forskjell i barns hverdag.
Se eksempler på hva foredragsbestillingen kan handle om:
-
Sen språkutvikling
- Tidlig språkutvikling
- Typisk språkutvikling og sen språkutvikling
- Beskyttelses- og risikofaktorer
- Kartlegging
- Språkstimulerende strategier i naturalistiske settinger
- Alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK)
-
Språkforstyrrelser
- Hva er en språkforstyrrelse?
- Språkforstyrrelser assosiert med en biomedisinsk tilstand
- Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)
- Kartlegging
- Evidensbasert praksis
- Systematiske og målrettede tiltak
- Språkgrupper: Form og innhold
-
Visuell støtte og alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK)
- Visuell støtte som tiltak rettet mot struktur og forutsigbarhet
- Hva er alternativ- og supplerende kommunikasjon?
- Vurderinger rundt valg av supplerende kommunikasjonsformer og kommunikasjonsmåter
- Hva innebærer det å være en ASK vennlig barnehage eller skole?
- Hvordan bygge opp en tematavle teoretisk og praktisk?
-
Uttalevansker
- Hva er språklydforstyrrelser?
- Om de mest hyppige uttalevanskene (fonologisk forsinkelse og konsistente fonologiske vansker)
- Anbefalte tiltak knyttet til fonologiske vansker (P.O.P.T og/eller Metafon)
- Inkonsistente fonologiske vansker
- Anbefalte tiltak knyttet til inkonsistente fonologiske vansker ("core vocabulary")
- Vurderinger rundt hvorvidt barnet er stimulerbar for de anbefalte språklydtiltakene
- Dersom ikke stimulerbar: Helhetlig språkarbeid inkludert ASK
-
Stamming
- Naturlig ikkeflyt ("småbarnsstotring") vs. begynnende stamming
- Risko- og beskyttelsesfaktorer
- Hva kan foresatte gjøre?
- Hva kan barnehagen/ skolen gjøre?
- Hva kan logopeden gjøre?