Fagområder
-
Tidlig språkstimulering: Førspråklige ferdigheter samt alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
Kartlegging:
- Uformell kartlegging (observasjon og samtale med foresatte og/eller andre signifikante voksne rundt barnet)
- Formell kartlegging (observasjonsskjemaer og/eller standardiserte foreldrerapporteringsverktøy)
Tiltak:
- Styrke barnets førspråklige ferdigheter (felles oppmerksomhet, turtaking og imitasjon)
- Styrke barnets funksjonelle kommunikasjon og stimulere barnets første ord
-
Språkforstyrrelser: Assosiert med en diagnose
Kartlegging:
- Hva er barnets kommunikative- og språklige styrker og svakheter?
- Hvilke sider ved språket/ kommunikasjonen er det mest hensiktsmessig for barnet at man prioriterer på nåværende tidspunkt?
Tiltak:
- Planlegges ut fra barnets språklige- og kommunikative styrker og svakheter, barnets perspektiv i form av interesser og motivasjon samt den beste tilgjengelige kunnskapen fra forskning
-
Språkforstyrrelser: Utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD)
Kartlegging:
- Uformell kartlegging av risiko- og beskyttelsesfaktorer
- Formell kartlegging med tester eller foreldrerapporteringsverktøy
Tiltak:
- Planlegges ut fra barnets språklige- og kommunikative styrker og svakheter, barnets perspektiv i form av interesser og motivasjon samt den beste tilgjengelige kunnskapen fra forskning
-
Språklydvansker: Artikulatoriske vansker, fonologisk forsinkelse, konsistente fonologiske vansker og inkonsistente fonologiske vansker
Kartlegging:
- Uformell og formell kartlegging av barnets uttale samt screening av andre språklige ferdigheter
- Vurderinger rundt hvorvidt barnet er stimulerbar til å jobbe med spesifikke språklydtiltak på nåværende tidspunkt eller om det er til barnets beste å stimulere uttalen gjennom en helhetlig språklig tilnærming
Tiltak:
- P.O.P.T, Metafon og Minimale par rettet mot fonologiske vansker
- "Core Vocabulary" rettet mot inkonsistente fonologiske vansker
-
Stamming: Stammemodifiserende tilnærming
Kartlegging:
- Risiko- og beskyttelsesfaktorer
Tiltak:
- Indirekte og direkte tiltak basert på metoder beskrevet av J. Scott Yaruss
- Indirekte tiltak med «Palin PCI»:
Det vil si systematisk rådgivning til foresatte over en tidsperiode på 6-12 uker. Et hovedaspekt ved oppfølgningen går ut på å filme samspill mellom barn og foreldre, og identifisere de faktorene som potensielt fremmer og hemmer god taleflyt. De voksenstrategiene som fremmer flyt hos barnet, øver foreldrene på mellom logopedtimene. Målet er at stammingen reduseres evt. opphøres. - Direkte tiltak med «MiniKids»
MiniKids er et direkte stammebehandlingsprogram for barn som viser kamp og strev med stammingen, eller som viser negative følelser knyttet til stammingen. Foreldre er med i alle logopedtimene da de er de viktigste omsorgspersonene til barnet når det gjelder å støtte barnet til å håndtere stammingen. Kort forklart innebærer MiniKids lekbaserte aktiviteter for å vise barnet at "det er ok å stamme". Det inkluderer bl.a. å snakke åpent om stammingen på en tolerant måte. Man tenker at åpenhet og ufarliggjøring av stammingen kan være med å forebygge anspent og/eller hard stamming, samt avhjelpe uhensiktsmessige reaksjoner på stammebruddene (f.eks. grimaser, dunking, unngående av ord/situasjoner). Primærmålet er at stammingen reduseres/blir mindre anspent eller opphøres. Sekundærmålet, der barnet har sannsynlighet for vedvarende stamming, er at barnet lærer å håndtere stammingen sosialt, følelsesmessig og tankemessig slik at den ikke oppleves som et kommunikasjonshinder.