Nyheter
-
Språklydspill: Sj-lyd vs. S-lyd
Mål: Barnet skal mestre å lytte, identifisere, produsere og manipulere (ord) med sj-lyd og s-lyd.
-
Språklydaktivitet: Produksjon av r-lyd (pdf-format)
Mål: Støtte barnet til å produsere "rulle-r" ved hjelp av eksploderende T- og D-lyder.
-
Digital språklydaktivitet: Produksjon av r-lyd (powerpoint)
Mål: Støtte barnet til å produsere "rulle-r "(alveolar tapp eller alveolar vibrant) ved hjelp av eksploderende T- og D-lyder.
-
Veiledningsressurs/Bingobrett
Mål: Bidra til at foreldre reduserer krav og press på barnet og heller fremme meningsfull kommunikasjon
-
Fortelling om fronting (K/G vs T/D) og logopedisk trening
Mål: Å forberede barnet på logopedisk trening og ufarliggjøre prøving og feiling.
-
Informasjonsskriv om fronting (k- og g-lyd)
Mål: Forklare foreldre hva språklydforstyrrelsen "fronting" er og hvilke tiltak som er anbefalt.
-
Fortelling om R-lyd og fonologisk trening
Mål: Å forberede barnet på logopedisk trening og ufarliggjøre prøving og feiling.
-
Aktivitetshefte: Motsetninger
Mål: Barna skal kunne gjenkjenne og bruke ordpar med motsatt betydning.
-
Handlenett: Følelser
Mål: Inspirere barn til å sette ord på følelser og leke med språket
-
Handlenett: Inspirasjon til språklig nysgjerrighet?
Mål: Bidra til spontane språkleker i hverdagen
-
Fonologisk arbeidshefte rettet mot K-og G-lyden
Mål: At barnet mestrer adekvat bruk av K-, T-, D- og G-lyden i hverdagsspråket
-
Sammensatte ord med vinter
Mål: Styrke barnas morfologiske bevissthet ved å dele opp sammensatte ord med vintertema
-
Tankekart: Vinter
Mål: Styrke barnets semantiske nettverk knyttet til begrepet "vinter"
-
Whiteboardtusjaktiviet: R-lyderstatninger
Mål: Barnet skal mestre å lytte og identifisere R-lyd, L-lyd og J-lyd
-
P.O.P.T: R-lyderstatninger
Mål: Barnet skal mestre å lytte, identifisere, produsere og manipulere (ord) med R-lyd, L-lyd og J-lyd
-
Digitalt språklydspill (P.O.P.T)
Mål: Barnet skal mestre å lytte og identifisere r-,l-, og j-lyden i stavelser, korte nonord og lengre nonord ("tulleord")
-
Digitalt spill: Gjenkjenn følelsen
Mål: Barnet skal styrke sitt ord- og begrepsapparat relatert til abstrakte ord om følelser
-
Digitalt språklydspill (P.O.P.T)
Mål: Barnet skal mestre å lytte og identifisere k, t, g og d-lyd i korte nonord ("tulleord")
-
Digitalt språklydspill (P.O.P.T):
Mål: Barnet skal mestre å lytte og identifisere k, t, g, og d-lyd i korte nonord ("tulleord")
-
Tankekart: Høst
Mål: Styrke barnets semantiske nettverk knyttet til temaet høst
-
Ordforklarings- eller stavelsesspill med brannverntema
Mål: Styrke fonologisk bevissthet (stavelser i ord) eller styrke ord- og begrepsapparat relatert til brannverntema
-
Sammensatte ord: Brannverntema
Mål: Styrke morfologisk bevissthet ved å oppdage at ord kan bestå av flere ord (f.eks. brann-bil)
-
Utvalgte tidsbegrep
Mål: Styrke barnets forståelse og bruk av tidsbegrepene tidlig/sent, før/etter og ukedag/helg
-
Lag tullesetninger sammen
Mål: styrke barnets syntaktiske ferdigheter (3-5 ordsytringer med subjekt, verbal og objekt)
-
Høyfrekvente verb
Mål: styrke barnets forståelse av- og/eller produksjon av vanlige verb
-
Sortere enkle pronomen
Mål: forstå og bruke pronomenordene "han" og "hun"
-
Sortere enkle former
Mål: Styrke barnas begrepsforståelse av de geometriske formene trekant, firkant og sirkel
-
Kategorisere over- og underbegreper
Mål: Styrke semantisk kategorikunnskap
-
Barnevennlige begrep på ulike stammekvaliteter (Mini-Kids inspirert)
Mål: introdusere barnevennlige begrep på stamming/ ufarliggjøring
-
Stamming: kartleggingsøyemed eller tiltaksøyemed
Mål: kartlegge barnets bevissthet eller jobbe med å ufarliggjøre stamming
-
Sortere adjektiv med fotografier
Mål: styrke barnas begrepsforståelse av adjektivene og motsetningene myk/hard, lett/tung og sakte/rask.
-
Kategoriseringsbrettspill
Mål: styrke barnets semantiske/kategoriske nettverk ved å hente frem ord innen samme overbegrep (f.eks. dyr, mat, verktøy, instrument osv).
-
R-lyd i konstrast til L-lyd
Mål: lære å bruke /R/-og /L/-lyden adekvat i hverdagsspråket
-
Samarbeidslotto: Påske
Mål: styrke barnas beskrivelsesferdigheter relatert til påske
-
Stavelsessegmentering-brettspill med påsketema
Mål: styrk barnas fonologiske bevissthet ved å dele opp antall stavelser i påskerelevante ord
-
Digitalt lykkehjul i powerpoint: Påsketema
Mål: styrke barnas fortellingskompetanse ved å dikte påskefortellinger sammen.
-
Digitalt språkspill med påsketema
Mål: styrke barnas innholds- og formside av språket relatert til temaet påske
-
Språkspill: "Jeg tenker på"-lek med påsketema
Mål: styrke barnets lytte- og beskrivelsesferdigheter.
-
Tankekart: Påske
Mål: styrke barnas semantiske nettverk relatert til begrepet påske
-
Digitalt "lykkehjul" i powerpoint 4
Trenger du lett tilgang til minioppdrag eller utfordringer mens dere gjør en pedagogisk aktivitet? F.eks. hoppe, hinke eller mime.
-
Digitale "lykkehjul" i powerpoint 3
Trenger du lett tilgang til minimale par i logopedøktene dine? I denne powerpointen finner du minimale par til flere typiske fonologiske prosesser (f.eks. fronting og gliding).
-
Digitale "lykkehjul" i powerpoint 2
Mål: styrke barnas fortellingsferdigheter ved å øve på å dikte sjørøverhistorier
-
Digitale "lykkehjul" i powerpoint
Mål: styrke barnas fonologiske bevissthet gjennom ellinger, rim, stavelser og lytt første lyd.
-
Metafon: gliding-prosessen
Mål: få på plass /L/- og/eller /R/-lyd i uttalen hos barn som erstatter lydene med /J/-lyd
-
Begrepsopplæring: assosiasjoner med juletema
Mål: styrke barnets ord- og begrepsapparat relatert til temaet jul.
-
Språkspill: "Jeg tenker på..."-lek med juletema
Mål: styrke barnets lytte- og beskrivelsesferdigheter.
-
Språkspill: Formsiden av språket
Mål: styrke barnets formside av språket.
-
P.O.P.T fase 3/fronting og backing med juletema
Mål: skape nye motoriske programmer, dvs. lytte og manipulere meningsfulle ord med k-, t-, g- og d-lyd.
-
Rim med juleord
Mål: styrke barnas fonologiske bevissthet gjennom rimelotto og loop med juletema